Tos jaunos moters namuose praleidau savaitę, tada nuvežusi mane Žemaitijon, į Gražjūrio kaimą netoli Kvėdarnos miestelio, paliko pas savo seserį Barborą ir jos vyrą Joną Balčiną, kurie savo vaikų neturėjo. Visa tai vyko 1944-ųjų balandžio pradžioje. Tuomet taip buvau pripratęs prie alkio, kad kartais iš viso nieko neimdavau į burną. Negalėjau valgyti. Jonas, pamatęs kad visai netekau apetito, ėmė mane kasdieną girdyti maža taurele naminukės. Greitai apetitą atgavau. Po kurio laiko ėmiau vadinti Joną „tėčiu“, o Barborą – „mama“.
Jono namuose gyveno dar ir Stefanija, Barboros sesuo, ji buvo beveik beraštė, bet labai šilta, nuoširdi ir draugiška. Ji mane mylėjo ir elgėsi su manimi kaip su šeimos nariu. Prisimenu, kad sykį užsukę į ūkį vokiečiai pavaišino mane šokoladu, o aš mandagiai atsakiau: Danke schön; vokiečiai stebėjosi, iš kur aš moku vokiškai. Jonas jiems paaiškino, kad augau Karaliaučiuje.
Jonas buvo ūkininkas ir patarnavo kaimo bažnyčioje. Vietos kunigas buvo jo senas patikimas pažįstamas. Jonas paprašė kunigo pagalbos slapstant mane ir saugant jo paties šeimą. Kunigas buvo geraširdis, labai žmogiškas. Jis rado tuščios vietos santuokų ir naujagimių registravimo knygoje ir įrašė mane Vytauto vardu. Paskui jis išdavė man gimimo liudijimą.
Miestelio gyventojams buvo pasakojama istorija, kad Barbora 1938 m. buvo išvykusi į Karaliaučių gydytis, ten pastojusi ir mane pagimdžiusi. Kadangi buvusi silpna, grįžusi viena, kūdikį palikusi pusseserės priežiūrai. Tik dabar pagaliau atsiradusi galimybė mane parsivežti namo.
Nemokėjau kitos kalbos, tik jidiš, bet mano šnekamoji jidiš kaimiečiams skambėjo kaip vokiečių kalba. Kaimynai įtarė, kad esu žydas, bet tada frontas jau buvo nebetoli ir nė vienas jų manęs neįskundė. Kai artilerijos griausmas priartėjo prie pat mūsų kaimo, Stefanija mane išsivedė į miškus, ten pasislėpę laukėme, kol pavojus praeis. Po karo į miestelį manęs pasiimti atvyko brolis Izia. Jis tada buvo šešiolikos metų. Iš jo sužinojau, kad Pesachas žuvo Dachau vos kelios savaitės iki išvadavimo. Iziai pavyko pabėgti iš degančio geto kartu su 30 žydų grupe. Juos vijosi, kai kuriuos nušovė, bet Izia apsimetė nušautu ir išgyveno. Jį paslėpė jo draugo Alfonso Rudminaičio mama. Jonas ir Barbora bandė įkalbėti Izią mane pas juos palikti, nes laikai buvo sunkūs. Izia atsisakė, jis buvo įsitikinęs, kad mes abu turime gyventi Kaune ir ten su viltimi laukti iš koncentracijos stovyklos grįžtančios mamos. Deja, Kaune nebuvo ko valgyti ir galiausiai Izia mane grąžino Balčinams.
Mama buvo perkelta į Štuthofą, kur jai pavyko tris kartus pasprukti iš krematoriuman varomų kalinių virtinės, ji vis pereidavo į „gerąją“ pusę. Ji išgyveno ir Mirties žygį. Po išlaisvinimo mama atėjo manęs pasiimti. Tada man buvo septyneri, o mamai 52 metai, tačiau ji atrodė labai sena, nepažinau jos. Klausiau: „Ko šita žydė iš manęs nori? Išvarykite ją.“ Jonas ir Barbora pasiūlė mamai su jais pagyventi, sakė, kad vietos ir maisto jų naujuose namuose pakaks visiems. Mama pasiliko kelioms savaitėms, kad prie jos priprasčiau, ji man skyrė visą savo laiką ir dėmesį. Papasakojo apie mūsų namus ir aš gana greitai prisiminiau daugybę smulkmenų iš ankstesnio gyvenimo. Galiausiai patikėjau, kad Chana – mano tikroji mama. Netrukus ji išsivežė mane į Kauną.
Gyvenimas Kaune buvo nelengvas, mamai buvo labai sunku mus išmaitinti. Tai sužinojęs Jonas pasikinkė arklį, prikrovė pilną vežimą maišų su maistu ir atgabeno mamai; jam teko įveikti 165 kilometrus.
Mama buvo labai energinga ir išradinga moteris. Netrukus ji ėmė kepti bandeles ir jomis prekiauti turguje. Tuomet maisto gauti buvo sunku ir jos bandelės būdavo išperkamos dar neataušusios. Netrukus mūsų kambaryje atsirado daugybė maišų miltų ir cukraus. Po lova laikėme maišelius su pinigais. Jų buvo gana daug. Bet 1947 m. pakeitus pinigus visų santaupos prarado vertę. Pasidarė pavojinga kepti bandeles ir jas pardavinėti turguje, nes sovietų valdžia draudė privačias iniciatyvas.
Po kurio laiko mums kažkas pasakė, kad abu Balčinai mirė. 1990 m. mane aplankė žinoma Lietuvos žurnalistė Birutė Vyšniauskaitė. Papasakojau jai savo gyvenimo istoriją ir prašiau išsiaiškinti, ar kas nors iš Balčinų šeimos dar gyvas.
Štai ką jai pavyko sužinoti: Barbora iš tikrųjų mirė 6-ojo dešimtmečio pradžioje, tačiau Jonas sulaukė 105 metų. Po Barboros mirties Jonas vedė jos seserį Stefaniją. Visus tuos metus jis tikėjosi mus vėl pamatyti. Jis mirė likus visai nedaug laiko iki žurnalistei atvykstant į jų kaimą. Vienintelė gyva iš visos šeimos liko Stefanija. 1992 m. aplankiau ją, jai tada buvo 88 metai ir ji labai apsidžiaugė mane pamačiusi. Stefanija gyveno viena. Priskaldžiau jai žiemai malkų, pasamdžiau žmones padėti jai nudirbti ūkio darbus, palikau didelę pinigų sumą.
Kai atvykau po savaitės, ji pasiskundė nerandanti mano paliktų pinigų. Ieškojome dviese, tačiau pinigų nebuvo nė kvapo. Paaiškėjo, kad būdama beraštė Stefanija nepažinojo skaičių ant banknotų, todėl norėdama sumokėti ji ištiesė žmonėms saują pinigų ir pasakė: „Paimkit, kiek jums priklauso.” Greitai po mano apsilankymo ji mirė. Jonas Balčinas, Barbora ir Stefanija pripažinti Pasaulio Tautų Teisuoliais. Iki šiandien sąžinė neduoda man ramybės, kad nepadariau pakankamai gero Balčinų šeimai.
Aš aiškiai skiriu tuos lietuvius, kurie buvo antisemitai, nuo tų, kurie rizikuodami gyvybe per karą gelbėjo žydus. Paskelbus nepriklausomybę, kasmet grįžtu į Lietuvą aplankyti žmonių, kurie padėjo gelbėjant mano gimines ir draugus, stengiuosi jiems padėti, parodyti pelnytą pagarbą. Tai man suteikia didelį pasitenkinimą.
Mokyklą pradėjau lankyti dešimties metų, 1948-aisiais. Buvau užsidegęs sportininkas, išsiugdžiau puikius motociklininko įgūdžius ir kaip tenisininkas esu rungtyniavęs šalies rinktinėje; vėliau tapau teniso treneriu. Laikui bėgant mokiausi ir dirbau sporto klubo treneriu Kaliningrade. Vedžiau Avivą Fellerytę, su kuria susipažinau pirmąją dieną mokykloje.
Aviva gimė 1940 m. ir būdama maža mergytė pateko į Kauno getą. Per Didžiąją akciją ir vėliau Aviva labai sirgo, jos mama tada sakė, kad jau geriau ji mirtų sava mirtimi nei nuo vokiečių rankos. Jos tėvas gydytojas Felleris buvo pasiryžęs padaryti viską, kad tik ji pasveiktų. Jis turėjo šiokių tokių vaistų ir pagydė dukterį. Tačiau nuo tada vienas Avivos širdies vožtuvas dirba prasčiau, šiandien ši problema dar padidėjusi.
Sužinojęs, kad bus vykdoma vaikų medžioklė, Avivos tėvas nuėjo pasikalbėti su Žydų tarybos viršininku gydytoju Elkesu, tačiau jo nerado namie. Gydytojas Felleris paprašė Elkeso žmonos pagalbos išnešant jo dukrą iš geto į saugią vietą. Ši atsakė: „Kas laukia visų vaikų, tas ir tavo dukros.“ Jos pasakymas, be abejonės, teisingas, jis pabrėžia, kad Dievo akivaizdoje mes visi lygūs, tačiau Avivos tėvui šie žodžiai tuomet atrodė žiaurūs ir negailestingi. Jie paliko širdyje gilią žaizdą, ilgai negalėjo jų pamiršti. Jis nenurimo, kol išėjo į miestą su darbo grupe ir susisiekė su scenografu Aleksandru Vainausku, kurio vaikus buvo neatlygintinai gydęs prieš karą. Paprašyti paslėpti Avivą, Aleksandras su žmona Onute iš karto sutiko. Per tvoros plyšį Aviva buvo išnešta iš geto ir nugabenta į Šančius.
1972 m. mes su Aviva, mūsų dukra Simona ir mano mama emigravome į Izraelį. Čia ėjau labai atsakingas pareigas. Įstojau į Ha Avoda (Darbo) partiją, buvau jos aktyvus narys. Šiandien esu pensininkas, politiniame gyvenime nebedalyvauju. Aviva tapo medicinos seserimi ir dirbo Izraelyje pagal specialybę.
2012, Natanija, Izraelis
Šiaurės Jeruzalė, Vilnius, 2014